ODPOWIEDŻ Dotyczy: postępowania o zamówienie publiczne na: Najem kuchni i stołówki szkolnej oraz przygotowanie, dostawa i wydawanie obiadów dla uczniów Zespołu Szkół w Michałowie.

Kraków, 13

ZS M-wo.26.03.2022

                                                                                                                Michałowo, dnia  26.08.2022r.

 

 

 

Wszyscy, którzy pobrali SWZ

 

Dotyczy:

postępowania o zamówienie publiczne na: Najem kuchni i stołówki szkolnej oraz przygotowanie, dostawa i wydawanie obiadów dla uczniów Zespołu Szkół w Michałowie.

 

W związku z prośbą o wyjaśnienie treści Specyfikacji Warunków Zamówienia w postępowaniu na: Najem kuchni i stołówki szkolnej oraz przygotowanie, dostawa i wydawanie obiadów dla uczniów Zespołu Szkół w Michałowie, opublikowanego w BZP nr BZP 00311640/01 z dnia 19.08.2022r., działając w trybie art. 135 ust. 2 ustawy z dnia 11 września 2019r. Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2021r. poz.1129), wyjaśniam co następuje:

 

 

 

 

 

  1. Czy w stosunku do pomieszczeń stanowiących przedmiot dzierżawy Zamawiający posiada decyzje nakazujące przeprowadzenia prac, a wydane przez inspekcje zewnętrzne według właściwości miejscowej Zamawiającego, np. Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Pracy, Urzędu Dozoru Technicznego itp.?

Prosimy o przedstawienie kopii protokołów z ostatnich kontroli dotyczących przedmiotu dzierżawy.

Odp. Nie

 

  1. Prosimy o potwierdzenie, że w kwocie 2000 zł netto za użyczenie pomieszczeń zawarte są koszty w odniesieniu do wszystkich mediów (we wszystkich ewentualnych placówkach), które będzie ponosił Wykonawca: (wraz z uwzględnieniem prognozy za kolejny rok, jeżeli jest znana)

A./ woda zimna

B./ woda ciepła

C./ energia elektryczna

D./ gaz

F./ centralne ogrzewanie

G/odpady

I./ przeglądy techniczne

Informacja ta jest konieczna do ustalenia kosztów usługi, ponieważ wykonawca/dzierżawa musi znać koszty mediów z rozdziałem gdzie następuje opłata ryczałtowa, gdzie na podstawie liczników. Podanie tych informacji jest równym traktowanie wszystkich potencjalnych firm biorących udział w konkursie. Obecnie tą wiedzą dysponuje  tylko obecny dzierżawca. Prosimy o podanie danych księgowych.

 

Odp. Koszty czynszu nie uwzględniają opłaty za gaz i odpady.

 

  1. Kto ponosi koszt podatku od nieruchomości? Prosimy o podanie wysokości naliczonego podatku za rok szkolny 2021- 2022 i prognozy na kolejny rok podatkowy (jeżeli taka istnieje)

Odp. Zamawiający.

 

  1. Czy Wykonawca pokrywa czynsz w czasie wakacji oraz ferii?

Odp. Dotyczy tylko ferii.

 

  1. Czy Dyrektorzy szkół  mają wyznaczone  pomieszczenie do składowania odpadów komunalnych i pokonsumpcyjnych i czy  ewentualnie wyznaczą takie  miejsce do składowania odpadów na zewnątrz budynku. Prosimy o podania jaka firma obecnie odbiera odpady komunalne i pokonsumpcyjne? Jeżeli znają Państwo koszt prosimy o podanie.

Odp. Jest wyznaczone pomieszczenie wewnątrz budynku. Odpady odbiera MPO Białystok.

 

  1. Prosimy o podanie średnio miesięcznej wysokości opłat za wywóz odpadów komunalnych i pokonsumpcyjnych .

Odp. Wysokość opłaty miesięcznej opiewa na kwotę ok 1000 zł/mc.

 

  1. Czy wydzierżawiane pomieszczenia wymagają bieżących remontów lub napraw? Jeżeli tak  prosimy o podanie zakresu wykonania niezbędnych czynności.

Odp. Nie.

 

  1. Kiedy odbyło się ostatnie malowanie bloków żywienia w poszczególnych szkołach?

Odp. W 2019 r.

 

  1. Ilu pracowników obecnie wykonuje przedmiotowe zamówienie w poszczególnych lokalizacjach?

Odp. Nie dotyczy.

 

  1. Jak wygląda rozliczenie za użytkowanie pomieszczeń w okresie wakacji i ferii
    w zakresie czynszu, mediów? Czy wykonawca ponosi koszty dzierżawy oraz zużycia mediów?

Odp. Tak, ponosi w czasie ferii.

 

  1. Czy podana ilość  dzieci jest faktyczną ilością dzieci spożywającą posiłki czy uczęszczająco do danych palcówek?

Odp. Tak.

 

  1. Prosimy o podanie średnie ilości wydanych posiłków z podziałem na miesiące za ostatni sezon szkolny 2022/2023.

Odp. W roku szkolnym 2021/2022 średnia ilość dzienna od 120 do 260 obiadów
z wyłączeniem ograniczeń czasowych oraz dni wolnych od szkoły.

 

  1. Czy Wykonawca dobrze rozumie, że jest odpowiedzialny za wydanie posiłków bezpośrednio dzieciom tylko na terenie SP, a w pozostałych placówkach posiłki wydają wyznaczeni pracownicy szkół?

Odp. Wykonawca jest odpowiedzialny za wydanie posiłków we wszystkich wskazanych placówkach.

 

  1. Powołując się na jawność zamówień publicznych prosimy o podanie jaka firma obecnie realizuje zamówienie i jakie są obecne ceny posiłków brutto oraz jaki  jest koszt dzierżawy pomieszczeń brutto?

Odp. Zamówienie w roku szkolnym 2021/2022 realizowała firma „Limpiar”, koszt brutto posiłku – 8 zł, koszt dzierżawy – 1800,00 zł.

 

 

  1. Prosimy o podanie średnich stanów żywionych zrealizowanych w okresie ostatnich 12 miesięcy . z rozbiciem na poszczególne miesiące z podziałem na lokalizacje.

Odp. Średnia dzienna wynosi od 120 do 260 obiadów z czego 10 to LO.

 

  1. W związku z zapisem” „Wykonawca zapewni ponadto nieograniczony dostęp do wody pitnej dla dzieci, przez cały okres trwania” prosimy o wyjaśnienia czy woda ma być dostępna tylko dla dzieci spożywających posiłki, jeżeli nie to  dla ilu dzieci ma być dostępna woda, w ilu miejscach, ze względu na reżim sanitarny obowiązujący w kraju jak obecnie dzieci mają dostęp do wody?

Odp. Woda ma być dostępna dla wszystkich dzieci uczących się w placówkach dla ok. 450 uczniów(dane za poprzedni rok), lokalizacja – stołówka szkolna.

 

  1. Kto ponosi koszty zakupu kubeczków jednorazowych oraz utylizacji tych naczyń ?

Odp. Wykonawca.

 

  1. Czy podana ilość 260  dzieci jest faktyczną ilością dzieci spożywającą posiłki czy uczęszczającą do danych palcówek?

Odp. Spożywających posiłki.

 

  1. Ile obecnie wynosi wsad do kotła?

Odp. W roku szkolnym wsad do kotła wynosił 4 zł.

 

  1. Prosimy o wskazanie ile dzieci z planowanych 260 dziennie jest w grupie klas 1-3?

Odp. ok. 100.

 

  1. Prosimy o potwierdzenie,  iż sprzęt dokupiony do realizacji zamówienia zostanie własności Wykonawcy po zakończeniu?

Odp. Tak.

 

  1. Czy przekazywany sprzęt jest w pełni sprawny?

Odp. Tak.

 

  1. Ze względu na różne stawki VAT zakupu surowców użytych do produkcji posiłków prosimy o zmianę formularza na wskazanie tylko kwoty brutto wsadu do kotła lub potwierdzenie, iż należy użyć 8% stawki VAT ogólnej dla usługi żywienia?

Odp. Nie wyraża zgody.

 

  1. Czy będzie miało miejsce przejecie pracowników zgodnie z art. 23`kodeksu pracy, jeżeli tak, to prosimy o następujące informację dotyczące pracowników :

a)     Kto jest aktualnym pracodawcą w/w pracowników?

b)    Lista stanowisk do przejęcia wraz z pełną informacją dotyczącą wszystkich składników wynagradzania oraz z datą zatrudnienia u obecnego pracodawcy.

c)     Prosimy o podanie pełnej informacja nt. wysokości nagród jubileuszowych przysługujących w/w pracownikom w okresie realizacji zamówienia.

d)    Prosimy o podanie dat urodzenia osób przeznaczonych do przejęcia. Czy wśród osób do przejęcia są osoby po 50 roku życia? Czy są osoby, które w ciągu najbliższych 48 miesięcy nabędą prawa do świadczeń emerytalnych?

e)     Prosimy o podanie zestawienia zaległych i bieżących urlopów na dzień 31.12.2020 roku.

f)      Prosimy o udostępnienie na stronie internetowej Zamawiającego kopi obowiązującego dzisiaj Regulaminu Pracy, Wynagradzania oraz Funduszu Świadczeń Socjalnych.

g)     Jaka jest forma, rodzaj i termin zatrudnienia osób przeznaczonych do przejęcia?

h)    Prosimy o podanie w formie zestawienia  informacji: ilu pracowników znajduje się obecnie na urlopach wychowawczych, macierzyńskich i bezpłatnych.

i)      Prosimy o podanie informacji :

j)      -   ilu pracowników  przebywało na zwolnieniach lekarskich powyżej 30 dni w ciągu ostatnich 12 m-cy, w tym również przebywających na zasiłku rehabilitacyjnym;

k)     -   ilu pracowników przebywa aktualnie na zwolnieniach lekarskich powyżej 30 dni,
w tym również przebywających na zasiłku rehabilitacyjnym;

l)      Prosimy o podanie informacji czy wśród osób są osoby niepełnosprawne  - jeśli tak
w jakim stopniu niepełnosprawności?

m)   Czy wszystkie osoby mają ważne badania lekarskie i aktualne książeczki zdrowia? Prosimy o podanie dat granicznych dla każdej przejmowanej osoby, kiedy kończy jej się ważność badań lekarskich.

Odp.  Nie będzie miało miejsca.

 

 

  1.  Celem każdego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego jest wyłonienie podmiotu zdolnego do wykonania danego zamówienia. Prawnie ustalona procedura reguluje sposób eliminowania wykonawców, którzy albo nie są zdolni do wykonania zamówienia, albo nie spełniają innych postawionych im wymogów.

Zamawiający w SIWZ nie określił warunków udziału w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej lub zawodowej, narażając się na ryzyko wyboru wykonawcy niezdolnego do wykonania zamówienia publicznego, który nie posiada odpowiedniego doświadczenia do jego wykonania lub w stosunku do którego, ze względu na sytuację podmiotową zachodzi prawdopodobieństwo niewykonania lub nienależytego wykonania zamówienia.

Zgodnie z art. 22 ust.1a ustawy Pzp Zamawiający określa warunki udziału w sposób proporcjonalny do przedmiot zamówienia  oraz umożliwiający ocenę zdolności wykonawcy  do należytego wykonania zamówienia. Z powyższego wynika, że Zamawiający, poprzez dokonanie opisu sposobu dokonania oceny spełnienia warunku udziału w postępowaniu dotyczącego zdolności technicznej lub zawodowej – winien uwzględnić przedmiot udzielanego przez siebie zamówienia, w tym jego szczególny charakter (vide: wyrok KIO z dnia 06.06.2013, KIO 1064/12, wyrok KIO
z dnia 22.02.2013, KIO 286/13, wyrok KIO z dnia 24.01.2013, KIO 78/13).

Skoro przedmiotem niniejszego postępowania jest wykonywanie usług przygotowania posiłków dla uczniów, to ukształtowanie warunku udziału
w postępowaniu w zakresie zdolności technicznej i zawodowej powinno być zatem – zgodnie z dyspozycja w/w przepisu – określone w ten sposób, że Wykonawca winien legitymować się wiedzą i doświadczeniem w wykonaniu usług przygotowania
i posiłków dla dzieci w wieku szkolnym .

Biorąc powyższe pod uwagę, wnosimy o wprowadzenie zapisów do SIWZ obligujących Wykonawców do wykazania posiadanego doświadczenia
w wykonywaniu podobnych usług.

Prosimy więc o wprowadzenie do warunków udziału następującej treści:

„Wykonawca  spełni warunki  udziału w postępowaniu dotyczących zdolności technicznej lub zawodowej określonych w pkt V. 1.c SIWZ, jeżeli wykaże ,że  w okresie ostatnich trzech lat przed terminem składania ofert a jeżeli okres prowadzenia działalności jest krótszy w tym okresie, wykonał, a w przypadku świadczeń okresowych lub ciągłych wykonuje minimum dwie usługi przygotowania posiłków dla min. 260 dzieci dziennie oraz załączy dowody potwierdzające, że te usługi zostały wykonane lub są wykonywane należycie?

 

Odp.  Nie wyraża zgody.

 

  1. Zwracamy się z prośbą o wprowadzenie we wzorze umowy zapisu umożliwiającego stronom rozwiązanie umowy z 1-miesięcznym wypowiedzeniem. Proponujemy wprowadzenie następującego zapis: „Każda ze stron może wypowiedzieć umowę ważnych powodów z zachowaniem 1-miesięcznego okresu wypowiedzenia.”

Należy zauważyć, że w momencie zawierania umowy strony nie są w stanie przewidzieć wszystkich okoliczności oraz czynników mogących mieć negatywny wpływ na wykonywanie zobowiązań umownych dla każdej ze stron, jak również w sposób kompleksowy i wyczerpujący uregulować procedury postępowania w takich wypadkach, Wprowadzenie możliwości rozwiązania umowy za wypowiedzeniem ma na celu stworzenie podstaw prawnych do zakończenia stosunku prawnego pomiędzy stronami, jeżeli z określonych powodów nie są one zainteresowane dalszym kontynuowaniem współpracy na dotychczasowych warunkach. Obowiązujące przepisy ustawy prawo zamówień publicznych nie zawierają w tym zakresie żadnych zakazów.

 

Odp. Nie wyraża zgody.

 

  1. Zgodnie art. 436 ust. 3 Zamawiający ustanowił maksymalną wysokość kar umownych  na poziomie aż 30% wartości umowy. Wnosimy o włączenie zapisu do projektu umowy; „ Łączna maksymalna wartość kar umownych nie może przekroczyć 10% wartości, umowy brutto”.  Obecny zapis powoduje, iż Wykonawcy  zostaje naliczona wyższa kara umowna za nieprawidłową realizację niż w przypadku nie zrealizowania jej. Prosimy o zmniejszenie maksymalnej wysokości kar umownych.

 

Odp. Nie wyraża zgody.

 

 

  1. Czy Zamawiający dopuszcza stosowanie warzyw mrożonych ze względów produkcyjnych, a także faktu, że mrożone warzywa charakteryzują się zdecydowanie mniejszym odpadem technologicznym oraz na podstawie badań naukowych
    w porównaniu do warzyw świeżych warzywa mrożone nie różnią się w sposób istotny pod względem zawartości składników odżywczych?

Odp. Nie.

 

29.  Czy Zamawiający dopuszcza planowanie mrożonych produktów typu pierogi, knedle itp. celem urozmaicenia żywienia?

Odp. Nie.



30.  Czy Zamawiający dopuszcza planowanie dań półmięsnych typu risotto, kaszotto, spaghetti celem urozmaicenia?

Odp. Nie.

 

31.  Czy Zamawiający wymaga by do dań jednogarnkowych, które w swoim składzie zawierają już warzywa, węglowodany oraz pełnowartościowe białko, np. ryż
z kurczakiem i warzywami, kaszotto z mięsem i warzywami, makaron ze szpinakiem
i kurczakiem, itp. mają być planowana osobno porcja warzyw w formie surówki, warzyw na parze lub gotowanych?

Odp. Zamawiający nie dopuszcza serwowania dań jednogarnkowych. Do każdego drugiego posiłku wymagana jest osobna porcja warzyw.

 

32.  Czy Zamawiający dopuszcza planowanie przynajmniej raz w tygodniu obiadu jarskiego zawierającego pełnowartościowe białko zwierzęce w ramach zaleceń IŻŻ ograniczenia podaży mięsa do 0,5kg na tydzień?

Odp. Nie.

 

33.  Biorąc pod uwagę fakt, że na podstawie IŻŻ obiad stanowi 35-40% całodniowego zapotrzebowania energetycznego Zamawiający potwierdza, że prawidłowe założenie kaloryczne dla dzieci i młodzieży w wieku szkolnym (6-15 lat), zgodnie z Normami Żywienia dla Populacji Polski pod redakcją Mirosława Jarosza, Ewy Rychlik, Katarzyny Stoś, Jadwigi Charzewskiej z 2020 roku, wynoszą około 2340 kcal
w związku z czym wartość energetyczna obiadu powinna mieścić się w granicach 820-940kcal?

   Odp. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dn. 26 lipca 2016 r. w sprawie grup środków spożywczych przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży
w jednostkach systemu oświaty oraz wymagań, jakie muszą spełniać środki spożywcze stosowane w ramach żywienia zbiorowego dzieci i młodzieży w tych jednostkach (Dz.U. 2016 poz.1154).

 

34.  Czy Zamawiający potwierdza, że zgodnie z aktualnymi wytycznymi dopuszcza odchylenia (w %) od wymaganej wartości energetycznej i odżywczej w jadłospisach okresowych np. dwutygodniowych, zwyczajowo przyjęte +/- 10%?

Odp. Nie.

 

35.  Wnosimy o modyfikacje pkt 7., III. Opis Przedmiotu Zamówienia, Specyfikacja Warunków Zamówienia, odnośnie konieczności Wyboru dań dla uczniów przygotowując alternatywną potrawę. Zapis ten jest zbędny ponieważ różnorodność dań obiadowych jest już zapewniona w ciągu tygodnia, dodatkowa konieczność zapewnienie posiłków obiadowych alternatywnych wiążę się z ryzykiem strat żywności. Głównym zadaniem Wykonawcy jest zapewnienie obiadów dwudaniowych zgodnie z wymogami opisanymi w pkt 10. Wykonawca w pełni realizuje warunek na poziomie adekwatnym do aktualnych wymogów i zaleceń IŻŻ.

Odp. Nie wyraża zgody.



36.  Czy Zamawiający dopuści planowanie zup na wywarach warzywnych? Takie zupy charakteryzują się większym bezpieczeństwem mikrobiologicznym.

Odp. Nie.

 

 

37.  Czy Zamawiający dopuszcza używania do zup włoszczyzny mrożonej? Dopuszczenie przygotowywanie zup z warzyw mrożonych jest korzystniejsze pod względem produkcyjnym, a także faktu, że mrożone warzywa charakteryzują się zdecydowanie mniejszym odpadem technologicznym oraz na podstawie badań naukowych
w porównaniu do warzyw świeżych warzywa mrożone nie różnią się w sposób istotny

Odp. Nie.

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Miejski w Michałowie

Wytwarzający/odpowiadający: Małgorzata Gwaj-Szastaj

Data wytworzenia: 2022-08-26

Wprowadzający: Maciej Woźniewski

Data modyfikacji: 2022-08-26

Opublikował: Maciej Woźniewski

Data publikacji: 2022-08-26